Search This Blog

Monday 12 March 2012

Semalam di Kota Singa

Minggu lepas aku mendarat di Budget Changi Airport untuk bertemu kawan baikku Sheri yang kukenal di Istanbul dan kini pulang untuk kembali menetap di tanahairnya Singapura. Aku ke sana menaiki Firefly.

Melihat kembali Kota Singa setelah hampir 20 tahun aku tidak ke sana, biarpun hanya sesekali singgah di Cangi Airport terasa lain benar. Meskipun bersihnya tetap sama, gahnya tetap serupa namun ada sedikit kelainan.

Rata-rata bangsa asing seperti orang Filipina dan  bangsa Cina dari Tanah Besar kelihatan ramai. Penduduk asal Singapura kebanyakannya sudah berumur. Hmmm... aku tertanya-tanya apa yang sebenarnya sudah terjadi?

Di pusat membeli belah juga aku temui beberapa orang pekerja dari Malaysia. Bila ditanya, seronok tak kerja di Singapura? Jawab mereka, "BEST! Transport bagus, gaji lumayan. Makan lebih murah." Betul ke? Dalam hatiku tertanya-tanya kerana tukaran wang ketika ini lebih kurang RM2.45  baru dapat SIN1.00.

Apapun Sheri begitu baik sekali terhadapku. Kami ke Harbour View untuk naik sampan pelancong, lepas itu ke Kampung Bugis untuk melawat Masjid Sultan dan paling menyeronokkan sehari suntuk di Universal Studio!

Terima kasih Sheri. Ben cok seviyorum. (Saya sangat menyayangi kamu dalam bahasa Turki)

Inilah gambar-gambar kenangan semalamku di Singapura...









No comments:

Post a Comment