Search This Blog

Thursday 29 March 2012

Dhaka, Bangladesh

Kini sudah hampir 2 tahun saya berulang-alek ke Dhaka, Bangladesh. Banyak juga khazanah berbentuk visual yang sempat saya kumpulkan di samping memorabilia lain. Ini adalah antara visual yang menjadi kenangan manis saya.

Sehari di Dhaka River Port Sadarghat....


VIP Entrance ....saya tidak pasti bila VIP menggunakan pelabuhan ini. Pelabuhan ini merupakan pelabuhan yang 'terbesar' di bandar Dhaka.

Ramai sungguh kanak-kanak yang lebih kurang seperti dalam foto di atas berlari-larian atau bermandi-manda di sini. Dan mereka kelihatan begitu gembira.


Hari itu cuaca terik sekali. Saya difahamkan sungai ini menjadi 'nadi' kepada penduduk di sepanjang sungai ini untuk aktiviti serta kegunaan harian mereka.


Hati saya tersentuh sayu melihat anak kecil ini menjunjung barang di atas kepalanya sebaik sahaja  keluar dari kapal. Saya sudah tidak ingat bilakah kali terakhir saya melihat kanak-kanak seusia dengan kanak-kanak di atas menjunjung di negara kita. Namun keluarga ini tersenyum senang apabila saya meminta izin untuk mengambil gambar mereka. 


Kebetulan waktu ini musim buah kedondong. Kedondon di sini amat besar lebih kurang sebesar buah jambu dan begitu banyak. Para penjaja akan mengopek buah-buah tersebut. Mereka makan dengan gula yang dicampur dengan asam. Rangup dan sedap seperti buah mangga muda.


Ermmm...jangan pandang sebelah mata...mereka juga berkomunikasi canggih meskipun di atas sampan kecil.
  
Akhir sekali sempat juga saya bersama-sama Ratna dari Kedutaan Brunei, menaiki sampan dan menikmati cuaca panas di Sungai Sadarghart.



Apa agaknya pendapat anda tentang lawatan sehari saya di sini? Boleh tinggalkan nota di Facebook saya :Iris Ixora Novelis

Saya akan kembali mencatatkan perjalanan saya ke tempat lain pula...insyaAllah. 

No comments:

Post a Comment